Zvládali rodičia viac vecí naraz - tzv. multitasking?
Ráno zazvoní budík, rodič postupne rozlepí oči, nasunie si papuče a ide do kuchyne pripravovať raňajky. Popri tom odbehne do izby budiť školáka. Pri raňajkovaní si v rýchlosti preberá, na čo pred odchodom do školy nesmie pre seba a dieťa zabudnúť.
Ranný rituál sa zrazu zmenil. Zo zabehnutého rytmu, kde ráno idú deti do školy a ostatní sa idú venovať práci a povinnostiam sa razom stala utópia. Školy sa 16. marca dočasne uzatvorili, a kto mohol či musel, tak robil z domu. Viacero rodičov tak zrazu okrem povinností v práci a domácnosti dostali za povinnosť byť učiteľom/učiteľkou svojho školáka.
Ráno zazvoní budík, rodič rozlepí oči a zapína počítač. Je ešte skoré ráno, dieťa spí a tak stíha pokračovať v pracovnej úlohe, ktorú pred spaním nestihol dokončiť. V hlave si robí plán, čo uvariť na obed, kedy začína dieťaťu vyučovanie cez skype, ako to časovo skombinovať s pracovnou poradou... Jednoducho bolo toho veľa.

Od 1. júna sa ročníky základných škôl otvorili, a tak sa mohli žiaci 1. až 5. ročníka vrátiť späť do lavíc. Ako to celé počas toho, ako boli deti doma, zvládali rodičia?
Rodičov s deťmi do 18 rokov sme sa opýtali, ako by ohodnotili to, ako v rodine zvládali všetky povinnosti počas pandémie. Každý druhý si myslí, že povinnosti zvládol veľmi dobre až vynikajúco. Nikto sa nevyjadril, že by povinnosti v rodine zvládal vyslovene zle. Môže to byť spôsobené aj tým, že viacerým pobyt doma s deťmi vyhovoval. Muži vnímali zvládanie povinností pozitívnejšie ako ženy (povinnosti zvládali veľmi dobre až vynikajúco muži 59% vs. ženy 40%).
Ako sa pozdávalo rodičom vyučovanie cez pandémiu?
V opytovanej reprezentatívnej vzorke bola necelá pätina rodičov detí, ktoré chodia na základnú školu. 3 zo 4 detí týchto rodičov malo vyučovanie online. S online vyučovaním boli veľmi spokojní 2 z 5-tich rodičov. 14% bolo skôr nespokojných. Dôvodom bolo najmä to, že rodič sa do vyučovania dieťaťa musel zapájať viac ako učiteľ. Učivo nebolo dostatočne vysvetlené, deti mali veľa úloh, takže do väčšej miery sa vyučovania museli chopiť rodičia.
Príjemne strávený spoločný čas, alebo ponorka?
Po zrušení zákazu vychádzania zaregistrovali úrady v Číne nárast žiadostí o rozvod. Situácia okolo pandémie nás donútila tráviť viac času doma, spolu s naším partnerom/partnerkou. Malo to vplyv na nárast konfliktných situácií a možno aj fatálny dopad na partnerské vzťahy na Slovensku?
Na túto tému sme sa pýtali tých, ktorí žijú v jednej domácnosti s partnerom/partnerkou. Ľudia mali popísať pozitíva alebo negatíva vplyvu pandémie na ich partnerský vzťah.
„Nervozita, ponorka, liezli sme si na nervy a boli aj hádky.“ S týmto sa stotožnila ani nie pätina opýtaných. Muži sa viac sťažovali na hádky, ženy na ponorku a negatívne skúsenosti všeobecne. Celkovo však viac ako 80% súhlasilo s výrokom, že zmenu vo vzťahu nepostrehli, bola to pre nich „normálka“. 3 zo 4 však pocítili pozitívnu zmenu vo vzťahu, vplyvom opatrení okolo pandémie, boli viac s partnerkou/partnerom spolu a upevnilo to ich spoločný vzťah. S tým, že im pandémia utužila vzťah, sa stotožnilo o 26% viac žien.
Či sa situácia bude podobať tej v Číne, to predpovedať nevieme, ale väčšina populácie si nesťažuje. Práve naopak, ľudia pozitívne hodnotia viac spoločného času stráveného so svojou polovičkou a pocit väčšej stability vo svojom vzťahu.
O projekte Spotrebiteľský pulz počas pandémie
Výsledky a závery vyplývajú z ad-hoc meraní, ktorý realizovala agentúra 2muse v dňoch
29. mája – 1. júna 2020. Prieskum bol realizovaný online opytovaním cez 2muse on-line panel. Opytovaná bola reprezentatívna vzorka populácie SR vo veku 18+, kvótnym výberom, veľkosť vzorky bola 360 respondentov.
15. júna 2020
Pre viac informácii o projekte nás prosím kontaktujte: